Има една история,
която разказвам малко преди да забравя.
Само когато паметта ми не се меша толкова
в наратива мога да я нарисувам. Един ден
тази история ще си тръгне, точно в деня
преди да реша да я измисля наново. Но в
нея вече няма да има нищо истинско.
Беше отдавна,
когато пътувах в рейс без прозорци. В
него вятърът влизаше с миризмата на
прашния път, на мръсотия и леш. Автобусът
беше пълен с млади хора с матова кожа и
тъмни очи. Устите им пееха песен за
любовта призори, когато само морето
следеше влюбените да не извършат някой
грях, преди да са се врекли пред Бога, а
на мъртъвците да им се направи гусюл,
да се завият в кефин, да им се кланят
дженазе и да се погребат. В рейс като
този се пътува с дълбока тегоба или глад
за живот. Или и двете. Между всичките
пътници има само един, чиято кожа е бяла,
косите жълти, а очите сини, сини като
небето. И ако всеки друг би имал
привилегията да остане сам, да се скрие,
то той пред всички носи своя товар с
изправена глава и ръце, легнали спокойно
в скута. По широкия свят странстват
хора, които никога не са загубили близък,
които никога не са чули по свой адрес
лоша дума, никога не са живели в недоимък,
но всякога са отдавали на роднината
правото му, и на нуждаещия се, и на
пътника. Тези хора в душата си събират
мъката на целия свят - за смъртта в
бедност и война, за насилваните деца и
жени, за загубили семействата си мъже.
И я превръщат в мелодия. Но не в сластната
песен на матовата кожа и хашиша, а в
печалната жалейка нa тромпета. Рядко
се случва в живота си да срещнеш такъв
човек, а случи ли се, ще ти се случи да
се влюбиш. Да се влюбиш в мръсотията на
всяка африканска болница, в първичността
на всяка черна уличница, в керамиката
на джамиите, в матето, в книгите на Камю
и на Кафка, и във филмите на Антониони.
Влюбена ще изкачиш етажите на всяко
общежитие и ще оставиш: на първия –
обувките и ключовете; на втория –
чорапите и ластика за плитката; на третия
– роклята и недоверието; а на четвъртия
– гола ще танцуваш чак до мръкване. Без
да следваш онова, което знаеш.
Беше отдавна,
когато пътувах в рейс без прозорци. А
когато рейсът спря, останаха ми само
четири черно-бели снимки и една мелодия.
За слуха, и зрението, и сърцето. Четири
черно-бели снимки, които разделят
страниците на нашата книга. С това лице,
което толкова ме опиянява със своя живот
и своя протест. И в изкуство на простичкия
бял цвят изплува една представа, за това
какво би могло да бъде, за да ме подсети,
че вече е. Така, както в снега почти се
е слял жасмина.
Красиво ... всичко в теб !!!
ОтговорИзтриванеБраво,Валерия Д.