Пропускане към основното съдържание

"Студената война” или любовта, която ни лишава от безсмъртие

Въпреки безспорно политическото заглавие “Студената война”, или “Zimna wojna”, е филм за една любов, умъртвявана в продължение на десетилетия. Любов към този така различен друг, с когото никога не можем да живеем, но за когото сме готови да умрем. Сред лекциите на Борхес, които води в Харвард началото на миналия век, събрани от издателство “Сиела” ,под заглавието “Това изкуство на поезията”, Борхес цитира един стих на Мередит, който сваля любовта от небесния амвон и я приближава по близо до нас, хората: “love that had robbed us of immortal things”, такава е и любовта на Зула и Виктор, любовта която ни лишава от безсмъртие, която ни ограбва обещаната вечност. 

Режисьорът Павел Павликовски е носител на Оскар за чуждестранен филм през 2015 година с филма “Ида”. Със “Студената война” печели безапелационно наградата за режисура в Кан. И има защо. 




Историята, макар и универсална, Павликовски посвещава на невъзможната любов между своите родители. За работата по Студената война споделя “"Опитвам се една сцена да я заснема от един единствен ъгъл, за да може след това да няма монтаж, да няма различни ъгли, които да се монтират. Опитвам се да постигна единство между сценографията, играта на актьорите и движението на камерата, което да произведе неповторима магия. Искам нещата да изглеждат много автентично, непосредствено и естествено, а понякога това изисква много дубли и много работа, което често изненадва актьорите и екипа, защото си представят, че ще снимаме оттук-оттам и при монтажа ще го нагласим, но аз не работя по този начин." Актьорите му се стряскат от бройката дубли - 46, 47 на някои от сцените, но същевременно се чувстват уютно в тази свобода на действието далеч от задължаващия битовизъм на монтажа. 

Кинематографията на Лукаш Зал ни отвежда при любимото италианско кино от 20 век. Кадрите напомнят на филмите на Фелини, със своята виталност, с брилянтно преценения баланс между душата на града и душата на човеците във филма. В биографията на Зал ни подмамват визуалният шедьовър “Да обичаш Винсент” и не толкова известния, но разтърсващ филм на Магнус Вон Хорн - Here and After. 




Актьорите … Томаш Кот, удържан, смълчан, вглъбен, Виктор е сякаш отделен от света. Самотник в изкуството, на когото му се налага да се сблъсква със славата, която така ненавижда и която се оказва толкова необходима. И Йоанна Кулиг, пълната му противоположност в ролята на Зула. Нахална, млада, изпълнена с живот или дори самият живот. Камерата я обожава, мъжете я обожават. И докато той остава в своята сдържаност от началото до края на филма, то Зула остарява, тя се разпада и в желанието й да граби с пълни шепи от живота, се превръща в негова карикатура. 

Един от дискусионните моменти във филма, който намирам дори за комичен е песента “Две сърца, четири очи”, която е твърде преекспонирана в музикалната партитура на “Студената война”. Колкото и да е хубава мелодията трудно издържа всичките си трансформации - от акапела, през хорово пасторално изпълнение, до джаз импровизации на английски език. Още повече, че връзката между Виктор и Зула е музика в самата си същност, между гласа и твореца, и се нуждае от повече размах и нюанси в музикалната палитра. 




Онова, което осмисля филма, което му дава философската цялост, обединява всичките му елементи, изважда го извън рамките на един добре заснет “любовен филм”, това е финалът. Финал в който след цялата автентичност на филма Павликовски си позволява една мечта, един малък елемент на сюрреализъм, една визуална метафора, финал в който след като се вричат един на друг пред смъртта Зола и Виктор пресичат от другата страна на пътя.

“Пътеките са стръмни. Хълмовете са покрити с жълтуги. Въздухът – неподвижен. Колко далече са птиците и потоците! Краят на света – само това е пред тебе.”

Артур Рембо в превод на Кирил Кадийски 

Ако вече сте гледали “Студената война” и имате своето мнение или ако съм успяла да ви провокирам да го гледате, ще се радвам да споделите в коментар и да продължим да дискутираме извън рамките на текста. 




Коментари

  1. Войната винаги е студена, така си я представям. Студена като прегръдката на смъртта. На крачка от теб зад лявото ти рамо през целия ти живот те дебне тя-смъртта – казва Стамболов. Тук сякаш тази обреченост тегне отгоре, над тях – героите на филма, там където се извисяват прекрасните полски хорали, там където литват мечтите на едно жадно за щастие момиче, там където публичния дом е спасение от „непосилната лекота на битието“. И както казва Кундера в спомената вече книга: Без дори да съзнава, човек и в мигове на най-черна безнадеждност композира своя живот по законите на красотата. Така се топи и финала на филма, като свещ, таблетка под езика, вричане, едно дърво и кръстопътя между живота и смъртта и красота, много красота, порутена, деградирала, простичка по човешки истинска. В сърцето на войната еднакво силно стои и омразата, и любовта. Любовта мрази омразата, омразата люби любовта. В тази осмоза, като змия захапала опашката си се случват цели животи. Дните са черни, нощите – бели. За това войната няма цветове, никой не я рисува цветна, ако все пак трябва да се добави цвят, то между черното и бялото би прокарвало. Така този черно-бял филм кърви в окото на своя зрител, жаден за още една целувка, която ни отдалечава от омразата и ни приближава до любовта.
    Благодаря на Валерия Димитрова, че ме върна още веднъж в този свят на Пaвликовски.

    ОтговорИзтриване
  2. Политическият елемент във филма е спорен. Тази "Студена война", не е "Студената война".
    Студът - отсъствието на топлина.
    Войната - отсъствието на любов.
    Една любов завинаги - сегментирана в кратки времеви отрязъци.
    Филмът е изпъстрен с присъствието на елементи които отсъстват. Бог е в храма, отсъстват и лицето и купулът на храма. Общунаване - липсват диалози, те се сведени до кратки реплики и в прости изречения. Огромни "празни" пространства в композицията на кадрите. Борбата на героите е да се наложат над отсъствието в реалността, конфликт който ги довежда до отхвърлянето на тази реалност, на мястото където практичните, съществуващи реално хора изхвърлят ненужните си вещества.
    Зула е този разрушен храм от който всеки преминаващ е взел част, Виктор е музиката, духът който може да изпълни храм без стени.
    Пространството от другата страна на пътя е празно - осъстващо.
    Вечността- отсъствието на реалност.
    Криптираното заглавие на филма е "Гореща любов".

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Мерата

Беше седем сутринта и Мерата слизаше по витите стълби на кооперацията на Орлов мост. Зад някои от вратите на апартаментите се чуваше детски глъч и родителско негодувание. Средата на март съвпадаше с началото на втория срок и умората от ранното ставане изнервяше и двете страни, неспособни да се овладеят и погледнат на сутрешните си неразбирателства като благословия. Кръстовището на Орлов мост постепенно започваше да се пълни с автомобили. Температурата беше под десет градуса, но колите отделяха своето “ху” без присъщото на човека учудване и очарование. Мерата, увита плътно в зимните кожи изпод кокетно малка шапчица, деликатно оформи своето “ху” и го проследи с поглед. Изпарението се издигна на нивото на очите й, челото, шапчицата , бавно разрастващо се и с все по-размиващи се очертания в надвисналия смог, докато напълно не се изгуби. Досущ като блян, несподелен и неизживян.  От начина, по който Мерата възприемаше действителността, личеше: тя бе аристократка, в пълния смисъл на думата. О

За Навални, Газа и смъртта на европейските ценности

На 16 февруари беше убит един от героите на нашето време. Да, Алексей Навални беше убит от Руската държава. Беше убиван множество пъти, докато не свърши и последният му живот. И той беше готов да бъде убит, защото силно вярваше в една химера - в правовата държава, в силата на опозицията, в човешките права. Мисля, че силната вяра на руския народ е онова, което създава героите и диктаторите в него. Само, че едни вярват в истината, други във великата съдба на Русия и са готови да пожертват истината, заради нея. А руският народ е разпънат между едните и другите: „Първи полетяхме в космоса… И най-хубавите танкове в света бичехме, но нямахме прах за пране и тоалетна хартия“ (1). Европа на XXI век представя съвсем различен пейзаж. Тук, ужасите на Втората световна война са огледало, в което се отразяват съвременните политики и общоевропейските ценности, за които всяка година европейският данъкоплатец, било то във Франция, в Германия, в Италия или в Испания, плаща данъци, вдига глас на протести