Стъпила съм си здраво в обувките, а обувките съм оставила на
пътя. Там май останаха и стъпалата ми; прасците; бедрата; утробата; тазът;
гърдите и шията. Един дъх и главата ми излетя от тялото и сега гледа от високо
картата на света. Роднините, приятелите и няколко любовника са се превърнали в
малки черни точици, които сякаш не мърдат или се движат едва забележимо. Тук
горе не нося вече половите си белези и не определям в себе си женското или
мъжкото начало и край. Тук съм си аз. Дори не и човек. Егото ми, принципите и
няколко порока останаха долу в обувките ми. И бих ги гледала още дълго, топящи
се, как изчезват. Но главата ми е завързана с конец. Балон на конец. Розов.
Когато баща ми обичал майка ми в една зимна вечер посадил дървета под пясъците
на косите й. Ликото от тези дървета имало особен цвят. Не червен и не бял.
Розов. Затова си взимам обувките в ръка и тръгвам до пътя, за да не вървя по
него. Ще ги напълня с вода, обувките и ще чакам да си посадя дърво, за да го
полея.
Въпреки безспорно политическото заглавие “Студената война”, или “Zimna wojna”, е филм за една любов, умъртвявана в продължение на десетилетия. Любов към този така различен друг, с когото никога не можем да живеем, но за когото сме готови да умрем. Сред лекциите на Борхес, които води в Харвард началото на миналия век, събрани от издателство “Сиела” ,под заглавието “Това изкуство на поезията”, Борхес цитира един стих на Мередит, който сваля любовта от небесния амвон и я приближава по близо до нас, хората: “love that had robbed us of immortal things”, такава е и любовта на Зула и Виктор, любовта която ни лишава от безсмъртие, която ни ограбва обещаната вечност. Режисьорът Павел Павликовски е носител на Оскар за чуждестранен филм през 2015 година с филма “Ида”. Със “Студената война” печели безапелационно наградата за режисура в Кан. И има защо. Историята, макар и универсална, Павликовски посвещава на невъзможната любов между своите родители. За работата по Студената война спод...
Коментари
Публикуване на коментар