Пропускане към основното съдържание

Студ

Зрението ми бе откраднато от тъмнина. Отвън навътре в мен нахлу тишина. Не се чу звук, не се чу падането на тела. Единствено зловонната миризма на замръзнала плът разтревожи сърцето ми насред мъртвото спокойствие. Зрението се завърна с идването на светлина, която разкри пред разума нечовешка истина.


Сковани. Хладни. Стояха там. Пред мен. Пред нас. Около нас.

Познатата топлина до мен от близко тяло бе спомен в жертва на забвение. Сега, почти не бяха останали тела, които да предават топлина. Бяхме обградени от замръзнали туловища и сами замръзвахме в страха си. Хладилната камера приличаше на галерия, в която неподвижни и безмълвни, заскрежените скулптури бяха сякаш изваяни лично от Студа.

В един момент всички заедно бяхме в затвора на четири безкрайно бели стени. В следващия, не бяхме заедно… каквото остана от нас бе под игото на неизказан ужас, измежду труповете на вече бившите затворници. Формата бе скулптура, формата бе изкуство. Съдържанието бе смърт, пребледняла плът. Усещах как в мен страх сковава сърцето и ума. А отвъд, усещах присъствието на неописуема нечовешка нищота. Стаята… безцветна, безпредметна, без топлина. Без надежда… празнота без емпатия.

Замръзналите тела бяха издължени, главите изпилени. Скулптури в клетка. Роден? Ландовски? Скулпторите бяха познати… може би Джакомети? За миг през мисълта ми мина идеята, че ни превръщаха в изкуство. За секунда изпитах небесно възвишение. През какво минава материята, за да се превърне тя в изкуство, през мъчение. И ето ме отново в подземието. Клет е мъченикът в жертва на изкуството, клети бяхме тези, останали все още живи в стаята. Недодялана материя. Неоформена глина.

Неспирен звук на пропукване пробиваше ушите. Настаняваше се сред скулптурите като атонална симфония на смъртта. С времето, стана по-нетърпимо от звука на статиката идваща от лампите. Питахме се откъде идваше, но скоро разбрахме, че незнанието е било благословия. Скоро разбрахме… и благословията ни бе отнета. Пропукването идваше от главите на вледенените трупове. Продължи с минути – падаха очи, зъби и части от техните лица. Пропукаха се всичките глави… частици от черепи и сива течност падна върху нас, като фрагменти от счупено стъкло. Като хладен дъжд от кост и плът.

Започнах да крещя. Гласът ми се смеси с виковете на останалите. Виждах как студа преправяше дъха ми в мъгла. Последен облак. Повече дъх не можех да поема. В ноздрите ми остана единствено трайният мирис на замръзнала кръв. Страхът не ме напусна, сковаваше всичко в мен. Тялото ми замръзна, преди дори да се е превърнало в скулптура. Не можех да помръдна, не можех да се опитам да премахна от косата си части от очи, зъби и уши. Лудостта за кратко подкрепи единствената дейност, която ни остана – заедно да крещим. Когато вече и последният глас не съумя да продължи задавен в хрипове и предсмъртна немощ, тишината бе почти съвършена. Прекъсваше я само статиката от лампите.

Отново… зрението ми бе откраднато от тъмнината. Отвън навътре в мен нахлу добре познатата миризма. Не се чу звук, не се чу падането на още тела. Зрението се завърна с идването на светлината…

Събудих се от пращенето на телевизора. Виелицата навън си играеше с антената и образът на екрана ту се появяваше, ту изчезваше. В моментите, в които можех да проследя картината усещах погнуса, някакво гадене. Закачени за ледени метални куки хиляди оскубани розови бройлери бяха прилежно облицовани в найлон и подреждани за съхранение в огромна хладилна камера. Очертанията на главите им в тарелките между четирите бели стени ми напомняха на скулптури на Алберто Джакомети.


Вгледах се отвъд картината. В празна, несъществуваща, но конкретна точка. Вгледах се в празното. Усещах глад, усещах ласките на виелицата. Сърцето ми все още биеше. Не знам дали исках да избягам. Не знам кое създаваше повече страх. Това, което е в клетката, или това, което е извън нея.

Валерия Димитрова и Симеон Василев

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Студената война” или любовта, която ни лишава от безсмъртие

Въпреки безспорно политическото заглавие “Студената война”, или “Zimna wojna”, е филм за една любов, умъртвявана в продължение на десетилетия. Любов към този така различен друг, с когото никога не можем да живеем, но за когото сме готови да умрем. Сред лекциите на Борхес, които води в Харвард началото на миналия век, събрани от издателство “Сиела” ,под заглавието “Това изкуство на поезията”, Борхес цитира един стих на Мередит, който сваля любовта от небесния амвон и я приближава по близо до нас, хората: “love that had robbed us of immortal things”, такава е и любовта на Зула и Виктор, любовта която ни лишава от безсмъртие, която ни ограбва обещаната вечност.  Режисьорът Павел Павликовски е носител на Оскар за чуждестранен филм през 2015 година с филма “Ида”. Със “Студената война” печели безапелационно наградата за режисура в Кан. И има защо.  Историята, макар и универсална, Павликовски посвещава на невъзможната любов между своите родители. За работата по Студената война споделя “&quo

Мерата

Беше седем сутринта и Мерата слизаше по витите стълби на кооперацията на Орлов мост. Зад някои от вратите на апартаментите се чуваше детски глъч и родителско негодувание. Средата на март съвпадаше с началото на втория срок и умората от ранното ставане изнервяше и двете страни, неспособни да се овладеят и погледнат на сутрешните си неразбирателства като благословия. Кръстовището на Орлов мост постепенно започваше да се пълни с автомобили. Температурата беше под десет градуса, но колите отделяха своето “ху” без присъщото на човека учудване и очарование. Мерата, увита плътно в зимните кожи изпод кокетно малка шапчица, деликатно оформи своето “ху” и го проследи с поглед. Изпарението се издигна на нивото на очите й, челото, шапчицата , бавно разрастващо се и с все по-размиващи се очертания в надвисналия смог, докато напълно не се изгуби. Досущ като блян, несподелен и неизживян.  От начина, по който Мерата възприемаше действителността, личеше: тя бе аристократка, в пълния смисъл на думата. О

За Навални, Газа и смъртта на европейските ценности

На 16 февруари беше убит един от героите на нашето време. Да, Алексей Навални беше убит от Руската държава. Беше убиван множество пъти, докато не свърши и последният му живот. И той беше готов да бъде убит, защото силно вярваше в една химера - в правовата държава, в силата на опозицията, в човешките права. Мисля, че силната вяра на руския народ е онова, което създава героите и диктаторите в него. Само, че едни вярват в истината, други във великата съдба на Русия и са готови да пожертват истината, заради нея. А руският народ е разпънат между едните и другите: „Първи полетяхме в космоса… И най-хубавите танкове в света бичехме, но нямахме прах за пране и тоалетна хартия“ (1). Европа на XXI век представя съвсем различен пейзаж. Тук, ужасите на Втората световна война са огледало, в което се отразяват съвременните политики и общоевропейските ценности, за които всяка година европейският данъкоплатец, било то във Франция, в Германия, в Италия или в Испания, плаща данъци, вдига глас на протести